Arzua - Pedrouzo 20 km. - Reisverslag uit Arca, Indonesië van Willem Wandel - WaarBenJij.nu Arzua - Pedrouzo 20 km. - Reisverslag uit Arca, Indonesië van Willem Wandel - WaarBenJij.nu

Arzua - Pedrouzo 20 km.

Blijf op de hoogte en volg Willem

31 Mei 2016 | Indonesië, Arca

De weersvoorspelling van vandaag ziet er goed uit: zon en 22 graden.
Als ik Arzua verlaat is het eerst nog wat mistig. Later komt de zon er ook door.
Vandaag een aangename wandeling van 20 km. Niet zo lang, en de hellingen niet zo steil. Een mooie wandeling door bossen, weilanden en boerendorpen.
Ik doe het voor mijn doen rustig aan.
Ik kom een vrouwelijke pelgrim tegen met 2 honden. Ik heb niet de indruk dat de honden het zo leuk vinden. Blij dat ik Tom niet heb meegenomen.
De albergue in Pedrouzo is pas nieuw. Modern gestyled. Helemaal prima.
Bij mijn bed 2 eigen stopcontacten en een lamp! Wandelschoenen moeten in een eigen kastje die geventileerd wordt! Heerlijk luxe.

De laatste 100 km van de camino heeft per plaats meer albergues dan in de eerste 700 km. Dat is natuurlijk gemaakt voor de vele pelgrims die alleen de laatste 100 km doen. De jonge Spanjaarden, die dit juist doen zijn er nog niet, pas in de zomer.
Voor mij betekent dit dat me niet zo hoef te haasten met wandelen: er zijn genoeg slaapplaatsen.

Druk jaar op de camino.
Het schijnt dat het dit jaar extra druk te zijn. De reden zou zijn dat de paus dit jaar als een extra heilig jaar heeft uitgeroepen.
In dat geval schijnt de Compostela (aflaat) meer waarde te hebben.
Dat verklaard misschien ook het grote aantal Italianen, Spanjaarden en Brazilianen.

  • 31 Mei 2016 - 19:57

    Hans Loeve:

    Goed om te weten dat je aflaat extra goed is, dan red je het boven wel denk ik.Je bent er bijna, missie geslaagd. Een mooie ervaring en leuk om zo mee te maken hoor. Ik kijk nog steeds af en toe of ik ergens de speelfilm The Way voor je kan vinden. Die gaat over deze reis. Mocht je hem ergens tegenkomen, moet je 'm kopen maar ik schat indat er niet veel platenzaken in jouw mooie dorpjes zijn haha.

  • 31 Mei 2016 - 20:14

    Wim En Marijke:

    Meestal zijn de laatste loodjes het zwaarst, maar dit geldt niet voor jou geloof ik. Het klinkt allemaal zo relaxed. En wandelschoenen in een kastje die geventileerd wordt, heb ik nog nooit meegemaakt. Nu loop ik ook niet zulke tochten als jij hoor. :-) Maar mijn complimenten ( ook van Wim natuurlijk) zo goed als jij dit volbracht hebt. Je hebt je aflaat dubbel verdient. Wij wensen je nog een fijne wandeling morgen en geniet daarna van je vakantie met Dineke groetjes

  • 31 Mei 2016 - 21:08

    Teun Brouwer:

    Dag Jan Willem,

    Nog veel plezier toegewenst voor de laatste kilometers. Heerlijk, dat jij als gereformeerde man nu je aflaat kunt gaan halen. Dat alleen al is al het bijzondere van je reis. En dan heb ik het nog niet oer het wandelplezier, het landschap en de ontmoetingen. In de tijd van Luther kon je ook een aflaat kopen. Is dat ook nu het geval? Dan kun jij je een ander daarmee verrassen.
    Ook een goede tijd met Dineke,
    Groeten.
    Teun en Ries

  • 01 Juni 2016 - 09:09

    Wim Martens:

    Dag WillemWandel,

    Het was gisteren te laat om nog een reactie te geven op je waarschijnlijk een-na-laatste wandeling in deze camino. De spinning training was gisteravond erg pittig. Ik denk dat de trainster jouw afwezigheid wil compenseren door ons harder te laten trainen.

    Maar goed, een uurtje spinning per week is toch wat anders dan een wandeling van bijna 5 weken. Het eind komt in zicht, vandaag waarschijnlijk je laatste wandeling. Vanavond kun je misschien al je aflaat koesteren. En het klopt dat de paus dit jaar weer uitgeroepen tot een extra heilig jaar.

    Hartelijke groet,
    Wim

  • 01 Juni 2016 - 11:50

    Humphrey:

    Wauw Jan Willem,

    Als je dit leest ben je ws al in Santiago.
    Echt prachtig dat je je Camino op zo'n geweldige wijze hebt gerealiseerd! Ik kan me trouwens heel goed voorstellen hoe jij je voelt en ws al de afgelopen dagen... Enerzijds blij dat je je einddoel bereikt, maar anderzijds jammer dat het nu al voorbij is!
    Hoe dan ook, geniet nog maar met volle teugen van je apotheose!

    Je boft idd dat dit jaar een extra heilig jaar is...overigens tot 20 november. Dat betekent dat de heilige deur vd de kathedraal van Santiago 'La Puerta Santa' open staat voor iedereen. Het wordt ook wel 'La Peurta del Perdon' genoemd, omdat wanneer je door die poort gaat al je zonden zijn vergeven!
    N.b. Zat jij in de alberque Cruceiro in Pedrouzo?

    Hartelijke groet,
    Humphrey

  • 02 Juni 2016 - 22:23

    Herman Van Der Kooij:

    Hoi Jan Willem,

    Ik denk dat ik gisteren, dat is woensdag, jouw bericht per ongeluk heb verwijderd en ik heb ook in opruimwoede mijn prullenbak geleegd. Vandaag, donderdag, heb ik geen mail ontvangen. Ben je al klaar of heb je geen mail verstuurd?
    Deze week was ik druk met mondelinge examens en 's avonds nogal moe, dus misschien heb ik je helemaal gewist. In ieder geval succes met wat je nog moet lopen.

    Groeten,

    Herman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

Actief sinds 26 Feb. 2016
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 8648

Voorgaande reizen:

30 April 2016 - 11 Juni 2016

Santiago de Compostela: Pilgrim's Progress

Landen bezocht: